Nieuws: Terugkijken op 2007 en een blik in de toekomst: 2008!

Het jaar 2007 is alweer verleden tijd. Een jaar waarin er een grootse start plaats vond wat betreft de bouw van de Hanzelijn. Op 30 januari werd bij Kampen het officiŽle startsein gegeven voor de bouw van de Hanzelijn. Bij het Drontermeer was aldaar een speciale opening, bijgewoond door toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs.

Bij Hattem vonden de eerste archeologische onderzoeken plaats waarbij grote stukken land werden omgeploegd. In februari was er een zogenaamde open dag waarbij mensen konden kijken naar de vondsten. In maart waren deze werkzaamheden langs de Zuiderzeestraatweg en de Geldersedijk afgerond.

In mei laaide de discussie op over de volkstuintjes langs het rangeerterrein in Zwolle. Deze moesten wijken voor een nieuwe bouwweg waarover de vrachtwagens voor de vervoer van bouwmaterialen voor de nieuwe brug over de IJssel moesten gaan rijden. Uiteindelijk is er een overeenkomst bereikt waarbij de volkstuintjes zouden worden verwijderd.

Tijdens de zomermaanden was er niet al te veel nieuws: er vond een open dag plaats bij de bouwlocatie bij het Drontermeer (video) en op 27 juni was er een informatieavond voor de inwoners van gemeente Hattem.

In Augustus is er begin gemaakt met de sloop van de volkstuintjes aan de parallelweg in Zwolle. In September werd er druk gewerkt om de bouw weg berijdbaar te maken voor de zandwagens.


Foto links: Sloop van de volkstuintjes (foto: Bastiaan Luytjes).
Foto rechts: berijdbaar maken van de bouw weg gefotografeerd vanaf Windesheim.


Begin september ontstond er ophef over de plotselinge wijziging van het fietspad aan de Zuiderzeestraatweg bij Netelhorst. Er was een slinger in het fietspad gemaakt zodat het bouwverkeer in de toekomst voorrang zou krijgen.

Half september reden de eerste zandvrachtwagens over de bouwweg richting de IJssel waar er een flinke bak zand weer neergegooid t.b.v. de bouwweg. Dit deed veel stof opwaaien.

Eveneens was het in september over en uit voor de actievoerders die een tunnel wilden zien in plaats van een brug over de IJssel. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat besloot om geen tunnel te laten aanleggen maar een brug. Teleurgesteld ging een Hattemse delegatie weer naar huis na een bezoek in Den Haag.

September bleek een drukke maand want ook werden de eerste impressies gegeven van de nieuwe brug over de IJssel. Op 20 september gaf ProRail de foto's vrij waarin het winnende ontwerp van Quist Wintermans Architecten bekend werd gemaakt. De meningen over de brug waren verdeeld. Vooral de inwoners van Zwolle bleken positief te zijn over de brug, terwijl het merendeel van de Hattemers liever een andere kleur zou hebben gezien.


Rood of groen?

Begin oktober werden er informatieborden geplaatst op diverse locaties waarbij de fietsers werden geattendeerd voor de komende zandtransporten. In de IJssel lag van de een op de andere dag plots een reuze ponton waarmee zand uit schepen kon worden overgeladen naar vrachtwagens.

Zowel aan de Geldersedijk als bij het Engelse Werk werden de eerste vrachten met zand geloosd. Bij het rangeerterrein in Zwolle werden diverse sporen verwijderd. Deze moeten plaats maken voor de aanleg van de spoordijk.

Dat niet alles zonder slag of stoot gaat bleek wel toen op 15 Oktober in een deel van Hattem de stroom uitviel toen een van de graafmachines een (aantal) electriciteitskabel(s) raakte.

Eveneens was er vanaf half oktober een tentoonstelling te zien in het gemeentehuis van Hattem waarbij de maquettes van de IJsselbrug ontwerpen te zien waren. Een van de ontwerpen moest helaas voor reparatie weer terug. Gelukkig hebben we daar de plaatjes nog van.

De winter lag op de loer en dat leverde 's ochtends soms de mooiste plaatjes op. Het aanzicht vanaf de Oostersedijk veranderde ook drastisch. De eerste zandladingen werden ook daar gelost. Het werd duidelijk dat de stap over de A28 richting Kampen (langs de N50) er aan zat te komen.

Op het forum van Hanzelijn-Hattem.nl ontstond er een kleine discussie over een nieuw fietspad dat eventueel langs de Zuiderzeestraatweg zou kunnen lopen. Dit idee werd snel opgepikt door de Stentor en verscheen een aantal dagen later in de krant.

Ondertussen vordert de bouw van een viaduct over N50 bij Kampen ook. Via de mail kreeg ik foto's van de bouw. Daar in tegen werd het geduld van de vrachtwagenchauffeurs op de proef gesteld bij de Zuiderzeestraatweg waar eind november een begin is gemaakt aan de wegreconstructie. Bovendien was de Zuiderzeestraatweg wel toe aan een wasbeurtje.

Er braken spannende tijden aan. De overvloedige regenval zorgde voor hoogwater. De IJssel stond op het punt van overstromen. De vrijdag voor het weekend werden er nog zandtransporten gereden, terwijl het water tot op het randje stond. Na het weekend was het over en uit: de IJssel stond te hoog waardoor er geen zandtransporten meer plaats konden vinden.

ProRail liet in een persbericht weten dat de zandtransporten eventueel per 19 december van start kunnen gaan, maar het water daalde niet snel genoeg waarna er tot aan het moment van het schrijven van dit overzicht geen activiteiten meer hebben plaats gevonden i.v.m. de kerstvakantie.

Wat staat ons in 2008 te wachten?
Vanaf volgende week (dus vanaf 7 januari) zullen de zandtransporten weer op gang komen. Voor de rest kan er in de planning van alles gebeuren. Maar zoals het er nu naar uit ziet gaat het volgende in 2008 plaats vinden:



Zie ook: Tijdbalk & Hanzelijn feiten.

Hanzelijn-Hattem.nl
In September 2007 begon de site Hanzelijn-Hattem.nl en ik hoop dat het komend jaar de site blijft groeien met de nieuwsvoorziening en natuurlijk de foto's die dagelijks worden geplaatst. Bovendien staan er nog een aantal dingen op de agenda die terug te vinden zijn op Hanzelijn-Hattem.nl t.z.t.

Namens Hanzelijn-Hattem.nl alsnog een prettig 2008!

Geplaatst op: 02-01-2008 23:37.53

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

2 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2017 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl