Over deze website

Op 30 januari 2007 is aan de bouw begonnen van een nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle. De bouw - die ruim 5 jaar in beslag neemt - heeft een groot gebied doen veranderen. Naast dat zal de Hanzelijn voor een snellere verbinding zorgen van de Randstad met het noorden. De tijdwinst die kan worden behaald met de lijn Amsterdam - Lelystad - Zwolle - Groningen is ruim 20 minuten t.o.v. de lijn Amsterdam - Amersfoort - Zwolle - Groningen.

Wat heeft Hattem te maken met de Hanzelijn?

De Hanzelijn loopt via Lelystad naar Dronten, via Kampen en dan richting Zwolle. Vanaf Kampen ligt het tracé van de Hanzelijn evenwijdig aan de N50 (in de toekomst mogelijk verbreed tot de snelweg A50). Ter hoogte van knooppunt Hattemerbroek gaat de Hanzelijn via een viaduct over de A28 heen en gaat daar ook over de Oostersedijk en de Zuiderzeestraatweg. Daarna gaat de Hanzelijn langs industrieterrein Netelhorst over de bestaande Veluwelijn (Zwolle-Amersfoort) om vervolgens over een nieuwe brug de IJssel te passeren en via het rangeerterrein richting het station van Zwolle verder gaan.

Meer informatie over het tracé van de Hanzelijn

Waarom dan deze website?

In de jaren 2007 - 2010 studeerde ik - Stefan Verkerk (bouwjaar: 1990) - als inwoner van het nabijgelegen Wezep in Zwolle. Op mijn dagelijkse fietsroute kruisde ik het tracé van de Hanzelijn ter hoogte van de Zuiderzeestraatweg. Mede omdat ik de eerste 3 jaar van de bouw de route dagelijks heb gefietst, kon ik via deze website een groot publiek op de hoogte houden van de werkzaamheden. Daarnaast ging ik ook met enige regelmaat op bezoek bij andere werklocaties zoals Kampen en de Drontermeertunnel.

Met welke foto apparatuur worden de foto's gemaakt?

In de loop der jaren heb ik diverse apparatuur gebruikt voor het fotograferen. Daarbij is 'de groei' in de fotografie duidelijk zichtbaar. De eerste fotoseries in september 2007 zijn gemaakt met een HP R717 compact camera. Vanaf september 2007 fotografeerde ik met een Canon EOS 350D spiegelreflex camera met Canon 18-55mm f/3.5-4 kitlens.

In april van 2009 werd de kitlens vervangen door een Tamron 18-50mm f/2.8 lens, die betere kwaliteit foto's leverde. Vanaf augustus 2008 kwam daar een Canon 75-300mm f/4-5.6 IS USM zoomlens bij. Een maand later - september 2009 - kocht ik daar nog een Tokina 11-16mm f/2.8 lens bij, zodat ik groothoek foto's kon maken. In december van 2009 werd de Canon EOS 350D vervangen door een Canon EOS 500D die naast fotograferen ook in HD kon filmen.

Het jaar 2010 werd het jaar waarin ik vanuit de Hanzelijn mijn professionele carriére startte; in september van 2010 kocht ik mijn eerste twee professionele Canon L-objectieven, een Canon 24-70mm f/2.8L USM standaardlens en een Canon 70-200 f/2.8L IS II USM zoomlens. De kwaliteit van de foto's nam steeds verder toe.

De uiteindelijke stap naar professionele fotokwaliteit maakte ik in december 2010 toen ik een fullframe spiegelreflex camera aanschafte in de vorm van een Canon EOS 5DmkII. Daarbij kwam ook nog een Canon 16-35mm f/2.8L USM lens als groothoekobjectief in mei van 2011.

Waarom kom jij op de bouwterreinen?

In de loop der jaren is deze website onder de aandacht gekomen bij zowel ProRail als de diverse aannemers. Door het opdoen van contacten was het vaak mogelijk om op bouwterreinen te komen die voor het normale publiek niet toegankelijk was. Dit was veelal vanwege veiligheidsvoorschriften een privilege, omdat dit in tegenstelling tot 'de normale man met de camera' unieke foto's kon opleveren.

Met het vorderen van de bouw zijn ook de veiligheidsvoorschriften strenger geworden. Nadat ik ook in opdracht van ProRail ben gaan fotograferen, ben ik in het bezit gekomen van de juiste papieren om op het spoor te mogen komen indien ik toestemming heb. Daarnaast zijn er persoonlijke veiligheidsmaatregelen verplicht, zoals een helm en een hesje.

Deze website is ontstaan uit het verlangen om mijn fotoseries te kunnen delen met de rest van de wereld en uiteindelijk is het een belangrijke communicatiemiddel geworden naar een groot publiek toe, waarbij speciale en vaak unieke foto's een grote rol spelen.

Meer informatie?

Wil je meer weten over deze website? Dan kun je altijd contact met mij opnemen via het contactformulier. Voor vragen over de Hanzelijn kun je het vragen formulier op de pagina 'Veelgestelde vragen' gebruiken, die te bereiken is via het menu.

» Neem contact op..

Mocht je vragen hebben omtrent de werkzaamheden vlak bij je in de buurt of de mogelijke hinder, dan verwijs ik je door naar de telefoonnummers van de pers- en publieksvoorlichters van ProRail.

Telefoonnummers:
038 - 375 61 63 (Nieuwe Land en Tunnel Drontermeer)
038 - 375 61 62 (Oude Land en brug over de IJssel)

DEZE WEBSITE IS GEEN EIGENDOM VAN PRORAIL OF HET MINISTERIE VAN VERKEER EN WATERSTAAT. De website is een initiatief van StefanVerkerk.nl (Stefan Verkerk).

De maker in beeld...

• StefanVerkerk.nl

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

2 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2024 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl