Nieuws: De Stentor: Twee miljoen kuub zand komt naar Dronten

DRONTEN - Ruim twee miljoen kuub zand voor de Hanzelijn wordt vanaf het IJsselmeer via Ketelhaven vervoerd naar Dronten.

Dat is ongeveer zoveel als 100.000 vrachtwagenladingen. Het zijn echter geen vrachtwagens die vanaf Ketelhaven het zand door de polder naar Dronten vervoeren. Er wordt een persleiding gebruikt voor de enorme hoeveelheid zand die bedoeld is als ondergrond voor de Hanzelijn. Het tracé van de spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle - via Dronten en Kampen - krijgt langzaam maar zeker gestalte in het landschap.



De Hanzelijn gaat op hoog niveau door Dronten. Het vele zand wordt gebruikt om de spoordijk door het dorp aan te leggen. En dan is er nog zand en zand, zo blijkt. Prorail, dat de spoorlijn laat aanleggen, weet wat dat betreft precies wat ze nodig heeft. Projectleider Jan Dikkerboom laat het zand door zijn vingers gaan. "De mensen van Prorail hebben zelf uitgezocht welk zand van welke plaats ze wilden hebben." En niet zomaar een plek. Het gaat om zand dat zich bevindt onder een kleilaag van zeven meter dik. In het IJsselmeer.

Een zandzuiger diept het zand op uit de IJsselmeerbodem. Vijf schepen zijn er ingezet om de grond naar Ketelhaven te vervoeren. Daar gaat het de pijpleiding in, vermengd met water. Het komt uiteraard niet zomaar richting Dronten. Krachtige pompen persen de hele boel naar de eindbestemming. Die ligt aan De Noord in Dronten, op de plek waar het station is voorzien. Tussen drie dijken mondt de leiding uit. Water met zand spuit uit de persleiding. "Tweederde water, eenderde zand", zegt de projectleider over het recept. Af en toe stopt de stroom even. "Dan zijn ze een ander schip aan het aankoppelen."

Geen rokende en ronkende vrachtwagens die af en aan rijden tussen Ketelhaven en Dronten. Geruisloos stroomt het mengsel door de leiding. Af en toe wat gebonk als er een steen wordt meegevoerd in de smurrie.

Het zand wordt bij het eindpunt uit het water gefilterd; het water komt terecht in een bassin. Via een andere pijp wordt het teruggeperst naar waar het vandaan komt.

Per uur gaat er 1200 kuub zand door de pijp en dat zestig uur per week. Een rekensom leert dat het totale transport van twee miljoen kuub bijna 28 weken duurt, iets minder dan acht maanden. Dikkerboom zet gelijk de rem er op: "De winter komt en dat kan problemen geven." Veiligheidshalve gaat de projectleider er vanuit dat de vervoersklus binnen negen maanden is geklaard.

De Stentor

Geplaatst op: 17-10-2007 10:51.19

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

8 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2024 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl