Nieuws: 'Rood sluit aan bij internationale traditie'

HATTEM - Knalrood, een betere kleur om op te vallen is er niet. De nieuwe spoorbrug tussen Hattem en Zwolle zal straks bij vriend en vijand in het oog springen. Daar staat tegenover dat 'ie wel wat lager wordt dan vooraf verwacht, aldus ProRail.
door Minke Schuthof, De Stentor 22-09-2007

Het ontwerp komt van de hand van Quist Wintermans Architekten en wordt gebouwd door de combinatie Welling / Züblin / Donges. In totaal werden er vijf ontwerpen ingebracht. Een team van experts van ProRail en de gemeenten Hattem en Zwolle heeft zich over de tekeningen gebogen. De vormgeving heeft het zwaarst gewogen bij de uiteindelijke keuze. Dit ontwerp kwam als winnaar uit de bus, onder meer omdat deze brug het beste in het rivierenlandschap past. Door het programma 'Ruimte voor de rivier' gaat de IJssel er in de toekomst anders uitzien, was daarbij de overweging. Het ontwerp van de brug moest daarbij aansluiten. "De nieuwe spoorbrug krijgt een traditioneel uiterlijk, met een eigentijdse constructie en vormgeving", zo meldt ProRail. "De rode kleur versterkt het ontwerp en sluit aan bij een internationale traditie van bruggen." De nieuwe spoorbrug, ongeveer een kilometer lang, ligt op Rijnvaarthoogte, zo'n negen meter. Schepen kunnen er dus gewoon onderdoor varen. De nieuwe brug wordt door een combinatie van beton en staal stiller dan de huidige, geheel stalen spoorbrug, die plaats zal maken. Ook komt er een fietspad langs.

In Hattem is tot op het laatste moment gestreden tegen de komst van de spoorbrug. De natuur en het landschap worden voorgoed aangetast door de enorme aanrijdijk, die zich over twee kilometer lengte uitstrekt door het noordelijke deel van de gemeente, zo is de vrees. Op allerlei manieren probeerde Hattem de minister en kamerleden ervan te overtuigen dat een tunnel een veel betere en haalbare oplossing was. Vorige week toog nogmaals een gezelschap naar Den Haag om het tij te keren. Tevergeefs, zo bleek. Nu nog aan een tunnel beginnen zou teveel vertraging en verlies aan capaciteit opleveren voor het treinverkeer, was het doorslaggevende argument.

Dit najaar begint ProRail met het aanbrengen van zand voor de landhoofden op de oevers van Zwolle en Hattem. In september 2008, na het broedseizoen van de vogels, wordt een begin gemaakt met de bouw van de brug. Die is waarschijnlijk in de tweede helft van 2010 gereed.

De maquettes en de afbeeldingen van alle ontwerpen zijn binnenkort te zien in het gemeentehuis van Hattem, en daarna in Zwolle.

Geplaatst op: 22-09-2007 21:43.41

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

1 bezoeker online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2017 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl