Nieuws: Donderdag overleg situatie Zuiderzeestraatweg

In een reactie van ProRail over de situatie van het fietspad bij Netelhorst wordt gezegt dat Donderdag de gemeente Hattem en ProRail om de tafel gaan zitten om te praten over de huidige situatie van het fietspad bij de kruising Oostersedijk / Zuiderzeestraatweg.

Uit de reactie blijkt ook dat de aanpassing tot stand is gekomen vanwege het gevaar van ongevallen. "Dit verkeersbesluit zomaar eenzijdig aanpassen is in ieder geval niet mogelijk. Stel dat er dan toch een ongeluk gebeurt, dan zijn ProRail en de aannemer hiervoor aansprakelijk en mogelijk zelfs strafbaar." aldus ProRail.

W.F. van Norel heeft een reactie gestuurd met daarin argumenten die de argumenten van de gemeente Hattem ontkracht.

Reactie W.F. van Norel:
"Allereerst hartelijk dank voor uw reactie.

Gemeente Hattem heb ik ook op de hoogte gesteld van de ongelukkige situatie. Van de gemeente heb ik ook een reactie terug gekregen met wat (op z'n zachtst gezegd) 'wonderbaarlijke' argumenten.

De gemeente geeft aan dat deze constructie ondermeer het doel heeft om fietsers uit de dode hoek van de vrachtwagens te halen. Ik vind dat een nobel streven van de gemeente. Echter denk ik dat er met de nieuwe constructie meer problemen en gevaren gecreŽerd zijn dan er oorspronkelijk waren. Meer daarover verderop in deze mail.
Dat de fietsers op die plek in de dode hoek van een vrachtwagen kunnen komen in de oorspronkelijke situatie staat voor mij als een paal boven water, dat voorop gesteld. De situatie maakt echter dat chauffeurs veel gelegenheid hebben om te anticiperen op de al dan niet aanwezige (brom-)fietsers. Voordat de bewuste afslag genaderd is, loopt fietspad en rijbaan over een afstand van 670 meter parallel aan elkaar zonder enige zichtsbelemmering en zonder enige mogelijkheid dat er op dat traject fietsers bij komen of juist een andere kant op gaan omdat er op dat hele stuk geen enkele oversteek, zijweg of woning meer is. Zodoende kan een chauffeur dus gedurende een lange tijd goed kijken welk verkeer zich op het fietspad bevindt.
Gezien de kruising altijd al verlicht was met straatverlichting zou een bolle spiegel (vaak vierkant van vorm met rood-wit-geblokte rand) op de hoek van het kruispunt een goedkopere maar vermoedelijk veel veiligere oplossing zijn. Het stukje dode hoek wat de chauffeurs nog zouden kunnen hebben, kan dan weggenomen worden met die spiegel. Gezien de meeste fietsers overdag richting Wezep gaan en dus overdag op dat punt langs komen zal de zichtbaarheid van fietsers (die veel te vaak geen licht voeren in het donker!) geen issue zijn.

Een tweede argument wat de gemeente aangedragen heeft is dat de vrachtwagens de draai niet zouden kunnen maken. Vreemdgenoeg is de bermstrook tussen fietspad en rijbaan vlak voor de afslag niet van asfalt voorzien. Ik vermoed daarmee dat de vrachtwagens dus wel het fietspad mee zullen pakken in hun draai maar daarbij ook de berm. Die laatste kan vrij drassig zijn in de natte maanden.

Een derde argument van de gemeente doet bij mij de nekharen overeind komen. Ze stellen dat in de oorspronkelijke situatie door de vrachtwagenchauffeurs vanuit de Oostersedijk 2x vlak na elkaar voorrang verleend moet worden. Eerst aan de fietsers op het fietspad en vervolgens aan de auto's op de rijbaan van de Zuiderzeestraatweg.
Deze situatie komt ook voor vanuit tegenovergestelde richting. Dat is een meer gebruikte weg door vrachtwagens vanaf industrieterrein Netelhorst. Vreemdgenoeg hebben die chauffeurs totaal geen problemen met die 2x na elkaar voorrang moeten verlenen.
De gemeente stelt namelijk het volgende:

"Indien voor de fietser hier een haakse oversteek en voorrangssituatie was gecreŽerd, dan ontstaan voor het verkeer komend van de Oostersedijk naar de Zuiderzeestraatweg direct achter elkaar 2 kruisingen, waar voorrang aan moet worden verleend. Een auto zal ter plaatse in belangrijke mate zijn aandacht schenken aan het verkeer op de Zuiderzeestraatweg om in te voegen resp. over te steken naar de Hilsdijk en mogelijk minder alert zijn op de in nabijheid overstekende fietser."

Ik kan hier niet anders uit opmaken dan dat de vrachtwagenchauffeurs hun roze papiertje niet waardig zijn. Waarom heeft ander verkeer geen problemen met aandacht schenken aan zowel fietspad als rijbaan terwijl de chauffeurs van de zandwagens dat zouden hebben? Als de gemeente de situatie veilig wil maken en houden, kunnen ze beter eerst die incompetente chauffeurs van de weg halen.

Tot zover de argumenten van de gemeente. Nu de situatie zoals de gemeente hem wil hebben.
Dat de gecreŽerde situatie niet echt prettig fietsen is voor fietsers, dat is wel duidelijk. Dat er meerdere fietsers niet zo vrolijk worden van de situatie blijkt wel uit het feit dat al minimaal 2x de borden aan de kant gezet zijn of zelfs in de nabijgelegen sloot gegooid zijn.
De eerstgemaakte slinger in het fietspad die het fietspad verder van de rijbaan verwijdert, is verder goed te fietsen, daar heb ik persoonlijk totaal geen problemen mee. Wellicht had het pad wel een halve meter breder gemaakt kunnen worden gezien de grote hoeveelheid fietsers die er langs komt (ik heb onlangs op het stuk tussen de Oude IJsselbrug en de bewuste afslag geteld hoeveel fietsers ik tegengekomen ben. Dat was over 1,4 kilometer afstand in slechts 3 minuten tijd maarliefst 91 fietsers en bromfietsers!).
De problemen ontstaan pas na de slinger, zodra de fietsers de Oostersedijk genaderd zijn. De fietsers moeten dan eerst voorrang verlenen aan verkeer op de Oostersedijk. Op zich geen probleem natuurlijk want voorrang verlenen in het verkeer moet wel vaker gebeuren. Wel vreemd vind ik het omdat deze fietsroute dus de hoofdfietsroute (en eigenlijk enige rechtstreekse fietsroute) is tussen Wezep/Hattemerbroek en Zwolle is, een fietsroute die dagelijks door honderden fietsers gebruikt wordt. Maar goed, los van het voorrang moeten verlenen zijn er nog andere dingen.
De fietsers moeten op de Oostersedijk eerst voorrang verlenen en daarna haaks links en vervolgens na ongeveer 10 meter weer haaks rechts.
Dit fietst in de eerste plaats onaangenaam.
In de tweede plaats gaat dit vermoedelijk problemen opleveren zodra de zandwagens er rijden en de natte maanden zijn aangebroken. Zandwagens verliezen zand, wolken verliezen water. De combinatie van deze 2 dingen maakt modder. Modder is glad.
Hele hordes fietsers die daar de 2 haakse bochten moeten maken, zullen dat moeten doen in de modder met alle uitglijgevaren van dien. Mocht er in de winter vorst komen dan zal de modder bevriezen met vermoedelijk de sporen van de vrachtwagenwielen erin. De 2x afslaande fietsers zullen eerst van 'haaks op de sporen' moeten draaien in de richting van de sporen en vervolgens weer uit die sporen moeten rijden. De opstaande ribbels van de sporen zullen hierbij wederom een gevaar opleveren voor fietsers. Valpartijen zijn niet ondenkbaar. Wederom wil ik wijzen op het grote aantal fietsers dat er dagelijks langs komt!
In de derde plaats ontstaat er een gevaar wegens de beperkte breedte van de Oostersedijk. Deze is nabij de Zuiderzeestraatweg welliswaar een paar centimeter verbreed maar alsnog is de ruimte vrij beperkt. Vanaf de Oostersedijk komen ook wat fietsers (niet zo gek veel overigens). Vrijwel elke ochtend staan scholieren op elkaar te wachten op de hoek Zuiderzeestraatweg/Oostersedijk aan de kant van Wezep. Zij zullen dus te maken krijgen met het passerende zandwagenverkeer. Fietsers die vanuit Zwolle komen zullen ook op ditzelfde stukje Oostersedijk tijdelijk het wegdek delen met de zandwagens. Mocht er tegelijk een zandwagen vanaf de Oostersedijk komen en ook een zandwagen vanaf Zwolle welke naar de Oostersedijk wil, dan zullen fietsers helemaal in de verdrukking komen.

Samengevat vind ik de aangedragen argumenten van de gemeente Hattem vrij dubieus en vind ik de gecreŽerde situatie eerder onveiliger geworden dan veiliger.

Graag wil ik u nog wijzen op een paar internetsites waar de situatie ter sprake is gekomen waaruit de onvrede van fietsers blijkt maar ook nieuwe onveilige situaties die voorkomen:
http://www.hanzelijn-hattem.nl/nieuws/33/
http://www.hanzelijn-hattem.nl/nieuws/36/
http://www.hanzelijn-hattem.nl/nieuws/43/
Deze laatste url bevat een link naar de site van de Fietsersbond:
http://www.fietsersbond.nl/link_meldpunt.asp?id=13087

In nog geen 2 weken tijd heeft de bedachte situatie al 60 stemmen opgeleverd. Hiermee staat de situatie op de _landelijke_ top 10 van onveilige situaties! Als alleen de openstaande meldingen meegenomen worden in dit plaatje dan staat de situatie zelfs op de 2e plek (wederom landelijk!)

Ik hoop werkelijk dat de situatie verbeterd kan worden. Hetzij door een bolle spiegel op de hoek van de weg, hetzij door de 'slinger' in het fietspad aan de andere kant van de Oostersedijk door te trekken (wat volgens de gemeente Hattem een probleem is wegens 'beperkt eigendom').

Vriendelijke groet,

WFvN"

Geplaatst op: 19-09-2007 08:08.31

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

1 bezoeker online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2017 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl