Nieuws: Persrit over de Hanzelijn
Op de agenda van veel journalisten, cameramannen en fotografen stond vandaag een ritje over de Hanzelijn. Omstreeks negen uur 's ochtends werd in café Le Journal bij het station van Lelystad verzameld om na een korte toespraak van projectmanager Jaap Balkenende samen een zogenaamde persrit te maken over de Hanzelijn. Om te voelen hoe fijn de trein over de Hanzelijn rijdt, om te zien hoe mooi het landschap langs je voorbij gaat en om de stations te bezichtigen.De trein van Lelystad naar Zwolle is door de treindienstleiding ingelegd als stoptrein en verschijnt toevallig ook nog eens op de lijst van vertrekkende treinen. Om stipt 10.05u fluit de conducteur en worden de deuren gesloten. We vertrekken richting station Zwolle. Al binnen een minuut na het vertrek van station Lelystad wordt de snelheid aardig opgevoerd: we zitten met gemak op de maximale snelheid van 140km/h. Een van de aanwezige machinisten roept om dat pers uitgenodigd wordt om een foto of video te maken vanuit de cabine van de rijdende trein. De fotografen en cameramannen sluiten netjes aan in een rij en een voor een gaan ze naar boven om een plaatje te maken door het raampje bij de machinist.
Al snel arriveren we op station Dronten, waar de eerste tussenstop van 10 minuten wordt gemaakt. De cameraploegen zorgen er voor dat ze gelijk beginnen met het interviewen van de belangrijke personen. Zo is de burgemeester van Dronten mee die natuurlijk vol trots vertelt over het nieuwe station in zijn gemeente. Ook de wethouder van Lelystad en de woordvoerder van ProRail worden uitgebreid ondervraagd door de journalisten.
Nadat we weer vertrokken zijn duiken we na enkele minuten de Drontermeertunnel in. Enkele weken geleden is er een dag geweest waarop medewerkers van het Hanzelijn project met familie en al met de trein mee mochten over de Hanzelijn. Daaruit bleek dat er wat klachten waren over de klappende oren in de tunnel. We namen de proef op de som en inderdaad: zodra je de Drontermeertunnel in gaat merk je dat je oren dicht klappen door de luchtdruk. Maar is het erg hinderlijk? Nee, voor een gezond persoon is dit prima te doen. Het hoort er nu eenmaal bij denk ik.
Na de tunnel ben je zo op station Kampen-Zuid. Dit station ligt nu nog in een verlaten stationgebied. Enkel wat grondverzetmachines laten zien dat er daadwerkelijk werk wordt gemaakt van het gebied rondom 'de poort naar Kampen'. Maar de beloftes die de gemeente Kampen een paar jaar terug deed dat de reiziger niet midden op een tochtig weilandje terecht zou komen na aankomst in Kampen zijn helaas niet waargemaakt. Wellicht is de oorzaak daarvan de economische crisis? Wie weet.
We rijden vervolgens naar Zwolle toe. Via de Hanzeboog rijden we het station binnen en de koploper wordt op spoortje 13 gezet. Daarvandaan worden we naar het gebouw van ProRail begeleid, alwaar wat broodjes op ons wachten (je moet de pers immers ook te vriend houden..). Terwijl de eerste groep van 10 personen naar het kloppende hart van de treindienstleidingspost wordt gebracht, kijkt de rest naar een video van de Hanzelijn in vogelvlucht en een video van de calamiteitenoefening bij de Drontermeertunnel. Na een half uurtje mag ik ook mee en krijgen we een korte rondleiding in de seinzaal. Op de beeldschermen zijn de diverse spoortrajecten te zien, waaronder de Hanzelijn. We krijgen uitgelegd wat de treindienstleiders doen in geval van calamiteiten en welke hulpdiensten er nog meer ingezet worden.
Na het bezoek aan de treindienstleiding gaan we met dezelfde trein weer terug over de Hanzelijn naar Lelystad. Daarbij zijn we dit keer geen stoptrein, maar een Intercity. En zo rijden we met een vaart van 120 tot 130km/h langs de station Kampen-Zuid en Dronten. Een geslaagde persrit, waarbij mijn opdracht als fotograaf voor ProRail was om aan de hand van de foto's te kunnen laten zien dat er veel media aandacht was voor deze rit.
Bekijk alle foto's, klik hier!
Geplaatst op: 09-11-2012 00:00.00
Reacties
Ing ACF Sierts schreef op Woe 14 Nov @ 00.45u: |
Het drukprobleem bij het ingaan van de tunnel is door de treinhoogte bij een VIRM wat sterker merkbaar dan bij de hier gebruikte ICM. Dit probleem, wat veroorzaakt wordt door een erg krap tunnelprofiel, is waarschijnlijk betrekkelijk simpel en goedkoop oplosbaar door de 'harde' overgang tussen open bak en gesloten tunnel geleidelijk te maken, en wel door aan de bovenkant een V-vormige overgang tussen open en gesloten te maken. Dit zorgt ervoor dat de druk geleidelijk opbouwt en vooral dat de luchtmassa in de tunnel daardoor geleidelijk in beweging komt, in plaats van nu met een snoeiharde korte impuls. Dat laatste is namelijk vrijwel zeker de hoofdoorzaak van het huidige drukprobleem. Overigens leidt deze luchtdrukklap bij het inrijden vermoedelijk ook tot extra slijtage aan de deurvergrendeling, en tot extra lange-termijn-vermoeiingsbelasting voor de wand/dak-constructie en aldus levensduurvermindering. Een oplossing hiervoor is dus waarschijnlijk niet alleen een "klantervaringskwestie"... |