Nieuws: Een portie updates van de afgelopen weken...

De afgelopen twee weken zijn er op het gebied van de Hanzelijn enkele interessante dingen gebeurd. De sloop van de spoorbrug is vorige week gewoon doorgegaan, ook tijdens het prachtige nazomerweer. Op de woensdagmiddag is het tweede hefgedeelte van de spoorbrug uit 'de brug' gehaald, waardoor er nu een haast volledige vrije doorvaart is. Alleen de pijlers staan nog in het water.

Bekijk alle foto's, klik hier!



Vorige week vrijdag werd het uitgebreide station van Lelystad in 'officieel' gebruik genomen. Dat werd gedaan door middel van een rit in een stoomtrein over de Hanzelijn. De informatie die vele spotters kregen was dat de trein een rit zou maken van Lelystad naar Dronten en weer terug. Vol goede moed togen een handje vol treinenliefhebbers de polder in om een mooie foto te maken van de stoomtrein in het polderlandschap vergezeld van een nazomerzonnetje. Helaas bleek dat de trein halverwege Lelystad - Dronten al stopte om weer terug te rijden naar Lelystad. Een gemiste kans voor enkele fotografen dus.

Op de terugreis van de fotograaf naar huis bleek wel dat er nog een werktrein actief was op de Hanzelijn nabij knooppunt Hattemerbroek. Een kettinghor machine was bezig met het verlagen van het ballastbed. Bij de aanleg van de Hanzelijn werd rekening gehouden met het inklinken van de spoorlijn vanwege het soort ondergrond. Er is daarom een klein laagje ballast te veel gestort, zodat na het inklinken de baan op de goede hoogte kwam te liggen. Uiteindelijk is gebleken dat er sprake was van minder daling dan verwacht. De kettinghor is daarom in actie gekomen om de resterende ballast te verwijderen.

Bekijk alle foto's, klik hier!



Afgelopen dinsdag was er iets bijzonders te zien op de spoorbrug bij Hattem. Via het spottersforum Somda.nl werd namelijk bericht dat de gemoderniseerde dubbeldekker treinen testritten zouden rijden op de lijn Amersfoort - Zwolle. Er zouden in totaal zes slagen worden gereden tussen de twee steden. Op de foto's is het verschil tussen het nu nog ingezette DD-AR1 treinstellen en de eerste gemoderniseerde DDZ2 goed te zien. Nadat de trein op station Zwolle is aangekomen vertrok het treinstel vrijwel direct weer richting Amersfoort, tussen de Intercity en de reguliere stoptrein in.

1 = DubbelDeks-AggloRegiomaterieel
2 = DubbelDekker Zones

Bekijk alle foto's, klik hier!



Woensdag reisde een delegatie van ProRail af naar Hattem om op het stadhuis een contract te tekenen met de gemeente Hattem voor de onderhoud van de spoorviaducten en de spoorbrug over de IJssel. De Regiodirecteur Noord-Oost van ProRail Jan Mulder en burgemeester van Hattem Jan Willem Wiggers ondertekende samen het vele pagina's tellende contract.

Bekijk alle foto's, klik hier!

Geplaatst op: 07-10-2011 00:00.00

Reacties

nathan vos schreef op Zat 08 Okt @ 18.08u:
DDZ op de hanzeboog. Toekomstig beeld. Helaas is geel met blauwe reclamebanen straks verleden tijd op de hanzeboog. De plan v gaat eruit want die zie je ook een enkele keer op de hanzeboog. DDAR word DDZ. Het is goed dat ik filmpjes en foto's heb van de DDAR. Straks kan het niet meer.

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

5 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2024 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl