Nieuws: Hulpdiensten oefenen op spoorbrug
De diverse hulpdiensten die verantwoordelijk zijn voor de hulpverlening bij ongevallen en branden op de nieuwe spoorbrug tussen Hattem en Zwolle hebben maandagavond een oefenavond gehouden om zo de brug beter te leren kennen. Zowel de brandweer uit Hattem (regio Noord- en Oost Gelderland) als Zwolle (regio IJsselland) waren aanwezig op de brug.Naar aanleiding van de brand in een reizigerstrein op de oude spoorbrug in maart 2006 (zie onderzoeksrapportage brandweer) is besloten om bij de nieuwe spoorbrug extra goed te letten op de blusvoorziening. Reden daarvoor was dat het bij de brand destijds lastig was om een bluspoging te starten omdat het bluswater niet goed aangevoerd kon worden. Het water moest van ruim 1000 meter verderop komen, aldus het onderzoek. "Dat kan beter!" dachten ze bij ProRail en zodoende is bij het ontwerp van de nieuwe brug ruimte gemaakt voor een drogeblusleiding.
Bekijk alle foto's, klik hier!
In het geval van een brand zal standaard de brandweer van Hattem en Zwolle worden opgeroepen. De brandweer van Zwolle zal als eerste blusploeg de brug op gaan. De brandweer van Hattem zal aan de Hattemse zijde van de IJssel, op de plek waar nu de boerderij van DuraVermeer staat, bezig gaan met het volpompen van de drogeblusleiding. Tijdens de oefening van maandagavond werd er nog geïmproviseerd: het bluswater kwam uit een container. Over niet al te lange tijd zal er een voorziening worden gemaakt waarvandaan water kan worden gehaald (blusvijvers). Dus de Hattemers zullen er voor zorgen dat de brandweer van Zwolle op de brug een eventuele brand kan blussen. Een goede samenwerking is dus van levensbelang!
Maar er is nog verder gedacht. Aan weerszijde van de hoofdoverspanning zijn dichtbij de landhoofden speciale 'bruggetjes' gemonteerd. Deze zijn ingeklapt en al aan het fietspad gemonteerd en zijn door de brandweer los te halen en in elkaar te zetten. De bruggetjes vormen een verbinding tussen het fietspad en de spoorbrug zelf. Met behulp van sleutels kunnen de hulpdiensten zo de brug op. In het geval van een calamiteit worden deze bruggetjes enkel en alleen door de hulpverleners gebruikt. Passagiers zullen de brug moeten verlaten via de rode schouwpaden aan weerszijde van het spoor. Dit omdat het gevaar bestaat dat mensen van de bruggetjes af vallen.
Bekijk alle foto's, klik hier!
Naast de brandweer is ook een aantal medewerkers van de ambulancezorg IJsselland op de spoorbrug geweest om te ervaren in hoeverre het mogelijk is om met een ambulance de brug op te rijden. Ook de Ongevallenbestrijding van ProRail was vanmiddag ter plaatse om het een en ander te testen.
De reacties van de hulpverleners waren positief: het is uiteraard van belang dat men weet hoe de brug in elkaar steekt en er zullen altijd nog verbeterpuntjes blijven. Ondanks dat dit een relatief kleine oefening was, bleek het wel leerzaam. Hopelijk volgen er echter in de toekomst nog enkele 'grote' hulpverleningsoefeningen, zodat men op alles voorbereid is.
Bekijk alle foto's, klik hier!
Geplaatst op: 04-04-2011 00:00.00
Reacties
R. Wijshake schreef op Din 05 Apr @ 11.55u: |
Grandioos, zo als je ons alles laat meebeleven! Geweldig! |
Fred schreef op Din 05 Apr @ 22.06u: |
Hoezo 1000 meter verderop? Hoezo blusvijvers? We spreken toch over de spoorbrug over de IJSSEL, atijd genoeg water...! Een dienstweggetje naar de IJssel zal dan toch voldoende moeten zijn? Reactie webmaster: |