Nieuws: Bovenleiding, verkanting, fietspad en drainage

De eerste versterkingsleidingen zijn aan de bovenleidingsportalen gehangen. De kabels hangen aan de palen aan de kant van het fietspad. De komende weken zullen er meer bovenleidingskabels worden getrokken op de spoorburg. De exacte data zijn onbekend, omdat dit gevoelige informatie is voor wat betreft koperdiefstal. Het zal dus voor de fotograaf een verrassing zijn wanneer we weer nieuwe kabels zullen aantreffen.

Bekijk alle foto's, klik hier!



Aan de andere kant van de IJssel waren werknemers van DuraVermeer aan het werk met het aanbrengen van stukken spoor voorzien van isolatielassen. Deze elektrische scheidingslassen zorgen er voor dat er zogenaamde blokken ontstaan op het spoor. Per blok kan er maar één trein aanwezig zijn. Voor de veiligheid worden deze blokken voorzien van seinen.

Sinds dat de stopmachine en de ballastprofileermachine zijn langs geweest anderhalf week terug (zie vorige fotoserie) is pas goed te zien met welke verkanting het spoor te maken heeft ter hoogte van de compensatieinrichting / landhoofd Zwolse zijde.

Bekijk alle foto's, klik hier!



Voor wat betreft het fietspad zijn er twee interessante nieuwsfeitjes te melden. Een van de twee hoofdaannemers van de brug - Welling Bouw - heeft aan de Hattemse zijde van de IJssel een bouwkeet en enkele voorzieningen geplaatst. De komende weken zal het fietspad 'bij worden geschaafd'. Dit omdat er een knik in het fietspad zit, terwijl dit door de ontwerpers niet zo bedoelt was. Vanaf de dijk wordt de nette rechte lijn van de brug verstoort door de knik. In overleg is nu besloten dat de bovenkant er af wordt geschaaft. Het fietspad zelf blijft wel voorzien van een knik. Dit is nodig om de minimale hoogte voor het wegverkeer te behalen.

Aan de Zwolse zijde van de IJssel is er een begin gemaakt met het (wederom) omleggen van het fietspad. Dit maal is er een zandlichaam gecreëerd waar straks het fietspad vanaf het Engelse Werk richting de Parallelweg naar toe zal lopen. Zodra dat fietspad is omgelegd, kan het resterende gat opgevuld worden en zal de aansluiting met het fietspad over de IJssel worden gerealiseerd.

Nabij de dive-under / intakking Veluwelijn was vandaag een grote machine te zien. Deze speciale machine zorgt er voor dat er een verticaal drainagesysteem wordt aangelegd. Witte kunststof strips worden daar de grond ingeboord tot op een diepte van ongeveer vijf meter. Hierdoor wordt zogenaamd spanningswater, dat in de grond ontstaat doordat er een grondlichaam wordt opgebracht, versneld uit de bodem omhoog geperst. Het nieuwe zandlichaam dat voor de Hanzelijn wordt aangelegd zal hierdoor na opbrengen nog maar weinig nazakken.

Bekijk alle foto's, klik hier!

Geplaatst op: 14-03-2011 00:00.00

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

3 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2017 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl