Nieuws: Stopmachine en ballastprofileermachine in actie

Een ruim anderhalf week tijd is er weer heel erg veel te zien bij de spoorbrug over de IJssel. Bij de vorige fotoserie was onder andere te zien dat de isolatoren werden aangebracht op de bovenleidingspalen. Nu zijn ook aan de Hattemse zijde van de IJssel isolatoren geplaatst, alsmede op de speciale palen op het booggedeelte.

Daarnaast zijn er sinds dinsdag twee grote werkmachines op de brug aanwezig. Een stopmachine van H.F. Wiebe uit Duitsland is bezig met het intrillen van het spoor in het ballastbed. Daarachter zit een ballastprofileermachine die er onder andere voor zorgt dat de verdeling van het ballast goed is. Met name in de flauwe bocht aan de Zwolse zijde van de brug is het belangrijk dat de hoeveelheden ballast goed verdeelt zijn, zodat het spoor blijft liggen op z'n plekje als er een trein overheen rijdt en druk uit oefent door de bocht.


Video: de stopmachine is druk aan het werk. De trein zelf rijdt verder terwijl een apart stuk boven de baan stil blijft hangen. Daarop volgt de ballastprofileermachine. Aan het einde van de video zijn twee verankeringskabels te zien die flink heen en weer bewegen. De brug blijkt namelijk flexibel te zijn: de stopmachine zorgt voor aardig wat beweging in de brug die prima opgevangen worden.

Opvallend verder zijn de twee seinen die geplaatst zijn aan de Zwolse zijde van de IJssel. Deze staan op ongeveer 600 meter van de wisselstraat. Het zijn twee normale seinen voor het ATB-systeem. In plaats van de bekende normale lampen zijn deze seinen voorzien van LED-verlichting. Iets verderop richting Zwolle zijn twee witte borden met zwarte rand en het cijfer 13 te zien. Dit staat voor 130km/h. Afgaande op de foto zou je zeggen dat de snelheid vanaf Amersfoort / Lelystad naar Zwolle omhoog mag naar 130km/h. Maar hoogstwaarschijnlijk zijn de bordjes nog expres verkeerd om gemonteerd.

Aan de Hattemse zijde van de IJssel is verder nog te zien dat de geluidsschermen zijn geplaatst aan zuidzijde van het tracé. Aan de noordkant zijn de funderingspalen in de grond geslagen, waarna het waarschijnlijk niet lang meer zal duren alvorens ook daar geluidsschermen komen te staan.

Bekijk alle foto's, klik hier!

Geplaatst op: 02-03-2011 00:00.00

Reacties

Daniël schreef op Woe 02 Maa @ 15.20u:
Weer een erg mooie update! Bedankt

Wat gaat het daar toch snel.

Ga zo door!
Ing A C F Sierts schreef op Din 08 Maa @ 14.26u:
In de bovenstaande tekst staat een stukje technische kolder. Zinsnede: "Het zijn twee normale seinen voor het ATB-systeem". ATB kent weliswaar seinen, maar dat zijn cabineseinen in de trein. Kortom je gooit baanseingeving en automatische treinbeinvloeding (ATB) doorelkaar.
De in Nederland toegepaste baanseinen zijn van het systeem "NS54". Een correcte formulering zou derhalve luiden: ""Het zijn twee normale lichtseinen van het NS54-seinstelsel".

Reactie webmaster:
Aha, weer wat geleerd vandaag. Bedankt voor de correctie.
Nathan schreef op Zat 12 Maa @ 10.21u:
Gaaf dat de duitse firma wiebe op de nieuwe spoorbrug ziet. Ik weet dat er wel eens een Voith maxima in Nederland is geweest maar een stopmachine en een ballastprofileermachine van dit bedrijf?

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

1 bezoeker online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2017 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl