Nieuws: Loopbrug Zwolle, aanvaring brug en aanbrengen isolatoren
Met de komst van de Hanzelijn neemt het aantal reizigers naar verwachting toe. Voor station Zwolle betekent dat dat in de toekomst het aantal reizigers dat moet overstappen sterk zal toe nemen. De huidige voetgangerstunnels kan de groeiende stroom niet aan en daarom zal ProRail de komende twee jaar bezig zijn met het verbreden van de tunnel.Naar het idee van station Arnhem is in Zwolle een tijdelijke loopbrug geplaatst over de sporen. Deze voetgangersbrug verbindt alle perrons met elkaar. De brug is vanaf de centrumzijde te gebruiken vanaf de hoofdingang en vanaf de zuidzijde kun je de brug op ter hoogte van de Hanzelaan. De opening van de loopbrug vond vanochtend vroeg plaats. Pas over een tijdje zal de voetgangerstunnel gesloten worden, maar dat is pas vanaf het moment dat de liften bij de loopbrug in gebruik zijn genomen.
Bekijk alle foto's, klik hier! (foto's vrijdag)
Afgelopen woensdag botste een binnenvaartschip tegen de oude spoorbrug aan. Een deel van het dak van het schip kwam klem te zitten tussen de rails van het onderhoudsbruggetje dat zich onder de spoorbrug bevind. Tegenover de politie zou de Hongaarse schipper hebben verklaart dat door de lage stand van de zon hij de oude spoorbrug niet had gezien. Maar volgens de KLPD wist de man niet waar hij zich bevond en had toonde hij enkel een kaart van Zupthen, waar ook een soortgelijke spoorbrug over de IJssel is. Met behulp van een boot van Rijkswaterstaat werd het vastzittende dakdeel gezekerd aan de brug. Het treinverkeer werd enige tijd stilgelegd, maar na ruim een uur mochten de treinen weer stapvoets over de brug. Later die middag is er een grotere boot van de politie geweest om het dak van de brug af te halen. De stuurhut van het binnenvaartschip liep flinke schade op door de aanvaring. De kapitein van het schip kreeg van justitie een schikking.
Bekijk alle foto's, klik hier! (foto's woensdag)
Aan de Zwolse zijde van de IJssel zijn deze week ook portalen geplaatst. Met behulp een kraan werden allerlei onderdelen van vrachtwagens geladen. Denk daarbij aan de armaturen, de isolatoren en de aanspaningselementen. De afgelopen dagen is een team van twee man bezig geweest met het aanbrengen van de isolatoren voor de versterkingsleiding. Deze leiding loopt over de koppen van de bovenleidingsmasten. Met behulp van een flink aantal bouten worden de isolatoren aan de palen vastgemaakt. De isolatoren zijn - in tegenstelling tot vroeger - niet meer van porselein maar van kunststof. Ze zijn daardoor niet meer breekbaar, een stuk lichter en dus ook flexibeler in het aanbrengen en bij onderhoud.
Bekijk alle foto's, klik hier! (foto's vrijdag)
Geplaatst op: 18-02-2011 00:00.00
Reacties
Bernard Huis in 't Veld schreef op Vri 25 Feb @ 11.26u: |
Ik zie op de borden in de loopbrug spoor 9/10 staan, maar dat nieuwe eilandperron is toch nog niet af? |