Nieuws: Tweede spoor op de brug van zon en mist
Afgelopen werkweek is op de brug het tweede spoor gelegd. Eerst werden de dwarsliggers geplaatst op maandag, waarna met machines de spoorstaven werden geplaatst op woensdag / donderdag. Gezien het feit dat het spoor ophoudt ter hoogte van het rangeerterrein, lijkt het er op dat er nog geen trein via dit spoor op de brug is geweest. Ondertussen zijn de bouwers bezig met het verplaatsen van spoorstaven richting de aftakking van de Veluwelijn. Want over ongeveer vier maanden moet de eerste trein over de spoorbrug rijden. Dan zal het spoor Amersfoort - Zwolle over de nieuwe brug gaan, terwijl Zwolle - Amersfoort dan nog tot half juni over de oude brug rijdt. In die anderhalve maand tijd zal er in de ruimte die ontstaat tussen de twee sporen in een zandlichaam worden gerealiseerd zodat de trein van Zwolle naar Amersfoort de afdaling kan maken vanaf de brug.Bekijk alle foto's, klik hier!
De fotoserie van vorige week bevatte foto's van de werkzaamheden aan de bovenleidingsmasten op het stuk viaduct A28 - Netelhorst. Midden vorige week is er ook al een eerste bovenleidingskabel getrokken. Het betreft hier de versterkingsleiding die bij het B4-systeem o.a. zorgt voor de 'elektromagnetische compatibiliteit' (mooi woord voor scrabble!) bij het gebruik van 25kV op de bovenleiding in plaats van de 1,5kV die op b.v. de Veluwelijn zit. Bekijk meer informatie over het B4-systeem op Energievoorziening.info.
Bekijk alle foto's, klik hier!
Wat misschien nog wel het meest opvallende is deze fotoserie is de prachtige tegenstelling in het weer. De fotoreportage werd maandagochtend gemaakt, waarbij de eerste foto rond 9 uur werd geschoten. In de verte waren mistflarden te zien, maar die kwamen rond 10 uur in razendsnel tempo dichterbij. Binnen 5 minuten was het weertype omgeslagen: van kraakhelder naar potdicht. Een bijzondere sfeer en een prachtige gelegenheid om precies dezelfde foto's te maken maar met twee verschillende weertypes.
Bekijk alle foto's, klik hier!
Geplaatst op: 10-01-2011 00:00.00
Reacties
thexfile schreef op Don 20 Jan @ 16.50u: |
wat ik niet kan verkroppen is dit : men ondwerpt een tog vrij mooie brug , doet daar erg veel moeite voor... vervolgens ondsiert men het hele ondwerp met bovelijdings portalen die uit de middeleeuwen komen !! dit kan tog niet ??? kist dat nu echt zo veel om op die hele toerit van die rode brug een gebogen bovelijdings portaal te zetten ( zoals op de betuwelijn , en station zwijndrecht ) al dan niet in rode verf.... ik vind dit echt een mega ondsiering !!! als dit mijn ondwerp was geweest had ik iedreen terug gefloten want zo heb je geen eer aan je werk !! er word blijkbaar niet goed na gedacht bij de ns .... had er dan maar een lelijke standaardbrug in gegooid dat was goedkoper gfeweest !! |