Nieuws: De Robeltrein in de sneeuw
Maandagmiddag viel de eerste sneeuw van het seizoen en ondanks de soms behoorlijke sneeuwval op de dinsdagochtend wordt er toch doorgewerkt. Een speciale trein zorgde er voor dat er spoorstaven gelost konden op de spoorbrug. De zogenaamde 'Robeltrein' stond aan de Zwolse zijde van de IJssel op de aanloop van de brug met een dieselloc van VolkerRail als rangeerloc.De Robeltrein is een bijzondere trein, omdat er op de wagons ook een treintje kan rijden. De wagons bestaan namelijk uit twee delen: het onderste deel waar de spoorstaven op liggen en een bovenste gedeelte met rails waarop een machine kan rijden. Door middel van beweegbare stukken spoor tussen de wagons ontstaat er een traject van ongeveer 200 meter waarop de treintjes heen en weer kunnen rijden om de spoorstaven te verplaatsen. Met speciale grijparmen worden de spoorstaven omhoog getild, waarna een kraan de spoorstaaf naar de brug sleept.
Wat verder nog een van de opvallende dingen in deze serie is, zijn de punten die ter hoogte van de wisselstraat boven de sneeuw uitsteken (zie foto 31 in de serie). Naar alle waarschijnlijkheid zijn dit de pinnen waar straks de kasten op komen te staan ten behoeve van de wissels (zoals op deze foto te zien is uit de serie van donderdag 17 juni 2010).
Helaas stond de trein ter hoogte van het fietserstunneltje bij de Schellerdijk en niet op de brug. Wanneer er daadwerkelijk wel (weer) een trein écht op de spoorbrug staat is bij Hanzelijn-Hattem op dit moment onbekend. De dwarsliggers voor het tweede spoor moeten nog gelegd worden, waarna de spoorstaven er op geplaatst worden. Ook zullen er nog een aantal treinen op de brug ballast moeten storten... maar wanneer..?
Bekijk alle foto's, klik hier!
Geplaatst op: 30-11-2010 00:00.00