Nieuws: Kijkje op de oude spoorbrug over de IJssel

Voor alle fotoverslagen van deze buitendienststelling, zie de links in het rechter menu bij 'Buitendienststelling informatie'.

Door de buitendienststelling van het spoor Zwolle - 't Harde is het treinverkeer zo goed als stilgelegd. Dat creëert mogelijkheden wat betreft speciale verzoekjes. Een daarvan was het bezichtigen van de oude - nu nog in dienst zijnde - spoorbrug over de IJssel. Onder begeleiding van een medewerker van ProRail kreeg de fotograaf van Hanzelijn-Hattem.nl een unieke kans om deze oude brug vast te leggen om de gevoelige plaat. Want over ongeveer een jaar is de brug er niet meer.

De oude spoorbrug over de IJssel kent een lange geschiedenis. De oorspronkelijke spoorbrug over de IJssel is al in 1862 gebouwd. Koning Willem de 3de legde destijds de eerste steen als fundering aan de Hattemse zijde van de IJssel. De brug was in het begin enkelsporig en kende nog niet de karakteristieke boog. In plaats van een hefgedeelte was er een draaiend gedeelte waar de scheepvaart langs heen kon varen.

In 1934 werd er een begin gemaakt aan de verbouwing van de spoorbrug. Het draaigedeelte werd vervangen door een hefgedeelte en er kwam een tweede spoor naast. Ook werden er per spoor twee bogen bij geplaatst, om de brug een gezicht te geven. Een jaar later, in 1935, werd de brug weer officieel in gebruik genomen. Nog geen vijf jaar later blijkt dat al dat werk voor niets is geweest. Om de opmars van de Duitsers in de tweede wereldoorlog tegen te gaan, werd besloten om de brug op te blazen. Tijdens de oorlog werd de brug hersteld, maar in 1945 bliezen de Duitsers de brug opnieuw op om de geallieerden een snelle weg naar het noorden te ontnemen. Na de capitulatie van Duitsland werd een jaar later de brug voor de tweede keer hersteld en in gebruik genomen.

Na de oorlog werd de brug weer enkelsporig, maar in 1950 is de brug toch weer dubbelsporig gemaakt. Sindsdien is er niet al te veel meer veranderd aan de brug. Met de komst van de snelwegbrug een kilometer verderop ontstond er een bekend plaatje: de spoorbrug, de Katerveerbrug en de snelwegbrug.

Met de komst van de nieuwe rode spoorbrug komt er volgend jaar een einde aan 149 jaar dienst van 'deze' brug. Ondanks de rijke historie zal de brug en de fundatie daarvan volgend jaar bij de in gebruik name van de nieuwe spoorbrug volledig verdwijnen. Het Duitse bedrijf Max Bögl gaat het staalwerk verwijderen en Dura Vermeer gaat de dijken afgraven. Naast de enorme hoeveelheid geluid die de treinen produceren bij het rijden over de stalen brug, zorgden schepen soms ook voor aanvaringen met de brug bij hoog water. Dat hoge water zal in de toekomst, met het verdwijnen van de zandterpen, beter kunnen worden afgevoerd richting het IJsselmeer.

Bekijk ook de video 'Ode aan de Hanzelijn'.

Tot zover de informatie over de spoorbrug. We kijken nog eventjes bij de werkzaamheden ter hoogte van Netelhorst: gisteravond zijn de duikers geplaatst en vandaag is het spoor (Amersfoort-Zwolle) weer terug gelegd. Vanavond en vannacht zal het ballast opnieuw gestort worden en zal een stopmachine beide sporen op de centimeter nauwkeurig goed leggen. De bovenleidingen ondergingen de laatste metingen en de seinen zullen nog gecontroleerd worden op zichtbaarheid. Als er verder geen complicaties meer zijn, zal het spoor morgenochtend vroeg weer in dienst worden gesteld. Daarmee zal dan een bijzonder goed verlopen buitendienststelling worden voltooid!


Bekijk alle foto's, klik hier!

Geplaatst op: 31-10-2010 00:00.00

Reacties

Jannes Riphagen schreef op Zon 31 Okt @ 22.09u:
Hallo Stefan
Jij hebt een geweldige Fotoreportage gemaakt vandaag (zondag) vooral van de oude ijsselbrug,ga zodoor Vriendelijk Groetend Jannes.

(Oud Machinist.)
Jasper schreef op Zon 31 Okt @ 22.18u:
Ligt het aan mij of begint de nieuwe brug alweer behoorlijk te bleken? (o.a. foto 50, de noordelijke toerit)

Verder: gaaf dat je er weer met je neus bovenop de werkzaamheden staat. Leuk dat ik ze nu ook van zo dichtbij kan volgen.

Reactie webmaster:
Ik vrees een regendrupje op mijn lens :-( ;-)

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

3 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2024 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl