Nieuws: De verkanting in de bocht bij Kampen-Zuid

Een extraatje dit weekend, in de gedachte 'service van de zaak'. In de bocht tussen het Drontermeertunnel en station Kampen-Zuid zijn vorige week de eerste dwarsliggers gelegd. De bocht is ter plaatse best scherp, waardoor er een zogenaamde 'verkanting' is. Dit houdt in dat de ene kant van de dwarsligger lager ligt dan de andere kant. Daardoor komt de rails ook respectievelijk lager en hoger te liggen, waardoor de middelpunt vliedende kracht gecompenseerd wordt. In Nederland is - om het verhaaltje technisch te ondersteunen - een maximale verkanting toegestaan van 150mm op de vrije baan en maximaal 60mm langs een perron op een station. De verkanting in de bocht van Kampen-Zuid is overigens niet de krapste van Nederland; dit 'record' zal voorlopig in handen blijven van Harderwijk waar net buiten het station de scherpste bocht van Nederland ligt.

Bekijk alle foto's, klik hier!

Geplaatst op: 24-07-2010 00:00.00

Reacties

Richard B. schreef op Maa 26 Jul @ 23.03u:
Ik ken dat verhaal van de bocht bij Harderwijk (die ik ontelbare keren gepasseerd ben) maar ik denk dat het een fabeltje is. Het lijkt me sterk dat er in Nederland geen scherpere bochten te vinden zijn in ons spoornetwerk.

De bocht bij Kampen ziet er trouwens erg leuk uit!
Arco Sierts schreef op Maa 02 Aug @ 23.05u:
@Richard: tuurlijk zijn er veel scherpere bogen, maar daar is de passagesnelheid veel lager. Harderwijk is uniek vanwege de combinatie van passagesnelheid (110 km/u), een perron in middenligging, en meteen daarna een gelijkvloerse spoorwegovergang. Dat maakt de boog ontwerptechnisch behoorlijk complex.

De boog bij Kampen is op zich niet extreem scherp, maar heeft wel een passagesnelheid van 160 km/u. Voor die snelheid en de Nederlandse verkantingsnorm is dat het maximum.

Overigens zou er door de Kampense boog best harder gereden kunnen worden, maar dan moet ProRail haar middeleeuwse verkanstingsnorm eindelijk eens aanpassen aan wat tegenwoordig gangbaar is. Mooie voorbeelden zijn Keulen-Frankfurt en het Frans-Zwitserse grenstraject Frasne-Vallorbe Maar ja, ProRail en ontwerpvoorschriften aanpassen...
Hajo Hazevoet schreef op Vri 13 Aug @ 14.19u:
Raar eigenlijk, een scherpe bocht: ooit was een van de redenen om de Hanzelijn aan te leggen, juist die scherpe bocht bij Harderwijk, waardoor er nooit met hoge(re) snelheidstreinen naar het Noorden zou kunnen worden gereden.
Maar in die tijd dacht men ook eerder aan een trace via Emmeloord.

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

70 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2024 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl