Nieuws: Werken in de hitte

Het is zweten voor de mannen van de bouw. Met een temperatuur van ruim 30 graden en een brandende zon is het eigenlijk te veel van het goede. Ondanks dat zijn er geen strikte ARBO regels rondom een te hoge temperatuur en de bouw. Er zit dan ook niets anders op dan doorwerken. De bouwvakkers die bovenop de spoorbrug bezig zijn hebben geluk: een briesje maakt het werken er toch nog aangenaam. Toch schuilt er wel een gevaar: een aantal bouwvakkers loopt met ontbloot bovenlijf rond, waarna ze de tip krijgen om een t-shirt aan te trekken. De kans op huidkanker bij dit weer is vele malen groter dan gebruikelijk en zeker als de prefab betonvloer de UV-straling weerkaatst is het dubbelop gevaar.

Terug naar de bouwtechnische kant van het verhaal. De brug zelf is bijna bewandelbaar van de ene kant naar de andere kant: de prefab betonplaten zijn voor ongeveer 75% boven de IJssel gelegd. Aanstaande dinsdag worden volgens de planning de laatste betonplaten geplaatst. Ondertussen zijn de ijzervlechters druk bezig met de voorbereidingen van het beton storten. Iets verderop zijn een tweetal mannen bezig met het vastlassen van de houders van de wand die geplaatst gaat worden op de brug. De parasols geeft ze enige verkoeling, alhoewel het niet veel voorstelt.

Bekijk alle foto's, klik hier!



Op de grond is een speciale kraan bezig om de enorme funderingspalen uit de grond te draaien. Deze lange stalen palen zijn ruim 25 meter lang en zijn in de grond gedraaid als basis voor de fundering van de hoofdoverspanning (zie ook foto's donderdag 29 oktober 2009, foto 3 t/m 6). De speciale steiger in het water werd verder gedemonteerd, terwijl een boot van brandweer Zwolle met hoge snelheid langs vaart.

Aan de Hattemse zijde van de IJssel is het landhoofd klaar. Een aantal vrachtwagens zijn van de week begonnen met het storten van zand tegen het landhoofd aan. Dit zand is afkomstig vanaf het zanddepot langs de Geldersedijk even verderop, waar eerder ook het zand voor het tracé vandaan werd gehaald. Verderop richting de Hilsdijk en Oostersedijk zijn er interessante ontwikkelingen te zien. De funderingsblokken voor de bovenbouw zijn op hun plekje gezet en bij de overweg Hilsdijk zijn naast de funderingsblokken ook nog eens onderdelen te vinden voor de bovenleiding. Volgende week wordt er 's nachts een begin gemaakt met de aanpassingen van de infrastructuur ter voorbereiding van de ombouw van het spoor. Bij het depot van DuraVermeer bij de splitsing van de Hanzelijn en Veluwelijn was zelfs al een lichtsein te zien. Daarnaast is er een begin gemaakt aan de bouw van het onder-/schakelstation (wie het juiste antwoord weet: mail even!).

Bekijk alle foto's, klik hier!

Geplaatst op: 02-07-2010 00:00.00

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

1 bezoeker online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2017 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl