Nieuws: Toch doorbouwen bij strenge vorst

Het zijn barre tijden voor de bouwers van de spoorbrug over de IJssel. De temperatuur daalde vanochtend bij Hattemerbroek naar een waarde van -10.2°C, waarbij de gevoelstemperatuur rond de -15°C lag door de aanwezigheid van een zwak windje. Normaliter zou er vorstverlet gelden, maar omdat de planning van de bouw goed gevolgd moet blijven worden en eventueel hoog water de boel ook stil kan leggen gaat men gewoon door.

Aan de Zwolse kant van de IJssel worden de eerste delen van de hoofdoverspanning in elkaar gezet. Met grote hijskranen worden de brugdelen een voor een in elkaar gezet. De laatste brugdelen worden eind februari verwacht en met de kans op hoogwater wordt er koortsachtig hard doorgewerkt. De loswal aan de oever van de IJssel begint al vorm te krijgen (of is misschien al wel af?), zodat te zijner tijd de hoofdoverspanning in ieder geval op de pontons kan worden geladen.

Aan de Hattemse kant van de IJssel is men nu vooral druk met het lassen van de tussenliggers (/ dwarsliggers) die zijn geplaatst op de liggers boven de Geldersedijk. Aanstaande maandag gaat de Geldersedijk weer open na drie weken dicht te zijn geweest. Vanaf dat moment kan er haast niet meer boven de weg zelf gewerkt worden in verband met de veiligheid. De tunnelconstructie blijft wel aanwezig, zodat er wel boven de parallelweg kan worden geklust.

Verder een opvallend detail: naar het schijnt zijn er de afgelopen twee weken al meer dan driehonderd boetes uitgedeeld door de politie die het schijnbaar als ijverige taak ziet om de Geldersedijk te behoeden van onbevoegd verkeer. Uiteraard juich ik dat persoonlijk wel toe, ware het niet dat het nu meer begint te lijken op een melkkoe voor de politie dan een preventie-functie. Een klein puntje van kritiek dus.

In de richting van Lelystad is het overigens nog steeds vrij rustig (viaduct ZZstraatweg/Oostersedijk, A28); er waren weinig activiteiten waarneembaar. Een volgende fotoserie volgt aanstaande donderdag (onder voorbehoud), dan nemen we weer eens een kijkje bij Kampen.

Bekijk alle foto's, klik hier!

Geplaatst op: 26-01-2010 15:12.01

Reacties

GERRIT RIETBERG schreef op Woe 27 Jan @ 22.40u:
Schoenmaker (Prorail!) hou je bij je leest !
De politie heeft het weer gedaan?? Hou daar toch eens mee op !!
Wie heeft gevraagd om afsluiting? Je sluit af OF je sluit niet af !!
Dus doet de politie haar/zijn werk: Prima toch !
27012010
Stefan schreef op Don 28 Jan @ 22.50u:
Ho, de tekst die hier op de website staat is NIET afkomstig van ProRail maar een persoonlijke mening! ;-) Ik maak de website zelf als particulier en heb in principe niks te maken met ProRail. Wel vind ik het absurd dat er zoveel boetes worden uitgedeeld, wat overigens niet onterecht is hoor.
H van Gelder schreef op Vri 29 Jan @ 14.52u:
Ik ben het volkomen met Rietberg eens...er worden al regels genoeg genegeert.
In nederland maakt met gemak ieder zijn eigen regels en de politie hebben ze niks meer in tel.
Dus op de bon met die Hap.
Marnix schreef op Maa 08 Feb @ 10.54u:
GERRIT RIETBERG

Ik zou maar ff rustig doen! Ze hebben is Oost Nederland toch niks te doen, dus gaan ze maar innen, met wat ze kunnen krijgen!
Nee, in Oost Nederland is er minder criminaliteit dus moet men een anderen oplossing vinden om aan het geld te komen! Dus hou maar ff je mond dicht.

Gr. uit Almere.

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

2 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2017 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl