Nieuws: Vanuit de boot naar de brug, deel 2

Zoals gezegd in de reportage van begin deze week zouden er weer nachtelijke transporten worden uitgevoerd naar de Hattemse kant. Dinsdagmiddag was er al het een en ander aan activiteit waarneembaar in de Katwolderhaven en het toeval wilde dat er 's ochtends bij de kruising Geldersedijk / Zuiderzeestraatweg rijplaten werden geplaatst voor het informatiebord van de Hanzelijnbrug. Alle tekenen wezen er dus op dat er 's avonds een aantal transporten zou plaatsvinden.

En inderdaad, tegen de klok van half 9 's avonds vertrok een eerste transport met het eerste brugdeel richting de Hattemse uiterwaarde. Een gemiste eerste kans voor de fotograaf, want die ging er van uit dat er voor 9 uur 's avonds geen transporten zouden worden gereden. Poging 1 van de 6 was dus mislukt, maar het tweede transport ging ook vrij vlotjes.



Al snel werd de ligger op de dieplader geplaatst door de twee enorme Sarens hijskranen, waarna vervolgens de boel goed aan de ketting werd gelegd. Daarna was het even wachten totdat het sein werd gegeven dat de eerste ligger op het terrein was geplaatst. Een viertal begeleidingsvoertuigen arriveerden op het terrein van de haven en het transport kon beginnen. Althans bijna, want er werd eerst nog een kleine stop ingelast op het Scania terrein.



Na een kort overleg stapten alle veiligheidsmensen weer in hun busjes en de colonne kwam in beweging. In een rap tempo werden diverse wegen afgezet en wie als automobilist van achter via een van de zijkanten wilde inhalen werd al snel 'geblokt' door een van de busjes.



Op het moment dat de stoet het verkeersplein bij afrit Zwolle-Zuid op reed ontstond er wat verwarring bij de 'achtervolgers' (lees: fotograaf en bestuurder) over de route... tijdens de vorige ritten werden de brugdelen vervoerd via de A28, afslag 't Harde en daarna terug via Wezep en Hattemerbroek. Dit keer leek dat anders: de lange stoet ging met de rotonde mee richting Hattem en al snel werd duidelijk waar de reis naar toe ging: de Spoolderbergweg en dus de Oude IJsselbrug. Dus toch wel, want er waren 'geluiden' uit het Hanzelijn wereldje dat gemeente Zwolle geen vergunning zou hebben verleend voor het vervoer over de Spoolderbergweg.



Terug naar het transport: nadat op een haar de verkeerslichten werden ontweken, reed de dieplader met daarop de ligger langzaamaan de Oude IJsselbrug op. Aan beide kanten van de IJssel werd de weg afgezet, zodat de vrachtwagen in de volle breedte gebruik kon maken van de weg. Onderaan bij de Geldersedijk werd gebruik gemaakt van de - daar heb je ze weer - rijplaten. Door gebruik te maken van die platen was het niet nodig om langs de verkeerslichten te gaan. Terwijl het overige verkeer via de parallelweg werd omgeleid, maakte de ligger zijn laatste kilometer op weg naar zijn eindbestemming.



Ook de laatste hindernis - de spoorwegovergang Geldersedijk - werd met gemak overwonnen. De spoorbrug werd geopend, waardoor de seinen automatisch op rood gingen en de overweg veilig overgestoken kon worden. Na gearriveerd te zijn bij het terrein van de bruggenbouwers, werd de vrachtwagen in zijn achteruit gezet en het terrein opgereden. Er zit alweer een transport er op.



Bekijk alle foto's, klik hier!

Geplaatst op: 10-11-2009 23:56.59

Reacties

eva schreef op Woe 11 Nov @ 09.43u:
Ja ik zat er achter met de auto, zag er wel super uit, vooral in de bocht van net over de IJsselbrug, daarna zijn we richtig Wezep gegaan omdat het te lang duurde.
Dennis schreef op Din 17 Nov @ 10.18u:
"De spoorbrug werd geopend, waardoor de seinen automatisch op rood gingen en de overweg veilig overgestoken kon worden."

Is het niet veel makkelijker om gewoon een kortsluitlans/kabel te plaatsen tussen de sporen?
Stefan schreef op Din 17 Nov @ 21.20u:
Waarschijnlijk was het omzetten van één knopje makkelijker ;-) brug openen en dicht doen is minder gevaarlijk dan een kortsluitlans plaatsen en zal waarschijnlijk ook veel minder procedures vereisen.

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

2 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2017 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl